fredag 9 december 2011

Kockmössa till barn

Jag tycker att det är så roligt med utklädningskläder till barn så jag har en dröm om att barnen ska ha en låda full med roliga kläder som de kan ha när de leker. Därför påbörjar jag en ny kategori här på bloggen som heter "klätt ut" där ni hittar allt som kommer att läggas i den lådan (eller för den delen ges bort till andra barn)
 
Igår fyllde kusinen 5 och kusinen är van pizzabagare. Så, klart killen ska ha en kockmössa och ett förkläde!
En kockmössa är faktiskt ganska lätt att sy.
Klipp ut en cirkel, i ett lite kraftigare tyg, som är ca 40 - 45 cm (större cirkel=högre hatt)
 

Nåla sedan ca 10 veck på mössan. Lämna en lucka för ett veck som kommer att vara bak på mössan. Här klipper du istället upp ett jack på ca 3 cm. Detta för att du ska kunna forma mössan när du ändrar storlek på den. 
Sy en raksöm i nederkant över vecken.
Nu är överdelen på mössan klar.
 

Klipp sedan ut en remsa som är 62 cm lång och 26 cm bred (alt. 2 bitar som är 62x13 cm som du sedan syr ihop till en bit.)
Vik in 3 cm på varje sida av remsan och pressa.
 

Sy fast karborrband på nederdelen av remsan.
 
 Färdigt! 
Tack vare karborrbandet så passar mössan hela familjen faktiskt. Alltså från 8 månader till 35 år.


Jag sydde ett enkelt bagarförkläde utav en kökshandduk som jag sydde fast ett band i överkanten.

Fin och enkel present till en minibagare.

5 kommentarer:

  1. Vilken enkel och tydlig beskrivning, tack! :-)

    SvaraRadera
  2. hej! jag måste bara fråga, jag blev sugen att göran en kockmössa och googlade och hamnade här :) men jag förstår inte de där bandet, fäster du inte det på nått vis i överdelen? och kardborrbandet vart sitter det? ett på insidan av remsan och ett på utsidan? jag blir alldeles yr när jag försöker tänka :)

    SvaraRadera
  3. Tack för super bra beskrivning ! Jag ska sy en kockmössa till mitt barnbarn 6 mån.
    Gillar din inställning : Kan själv ! Lycka till med dina fortsatta kansjälv-projekt!
    Carina Västerås

    SvaraRadera
  4. skitbra beskrivning

    SvaraRadera
  5. Helt fantastiskt! Det tog mig 35 min att sy denna fina kockmössa. Tack för en toppenbra beskrivning!

    SvaraRadera