tisdag 3 januari 2012

sticka sockor

Nu kommer det lovade mönstret på hur jag stickar sockor.
Som sagt jag är ingen expert,  jag fick sticka några strumpor innan jag fattade och innan det såg ut som en strumpa...
Men så här gör jag och jag tror att det här mönstret kan passa en nybörjare.

Jag har stickat med ett garn som heter Raggsocksgarn från svarta fåret och jag har använt strumpstickor i storlek 5 1/2

Skaft

Lägg upp maskor över två stickor. Antalet väljer du efter vilken storlek du vill sticka

Strl 22-27: 36 m
Strl 28-36: 40 m
Strl 37-38: 44 m
Strl 38-41: 48 m
Strl 42-45: 52 m

Fördela sedan maskorna på 4 stickor. (lika många på varje sticka)



Sticka ribbstickning, det vill säga 2 räta och 2 aviga maskor varvet runt. Sticka skaftet så långt du vill ha det. Men ungefärliga mått:

Strl 22-27: 10 cm
Strl 28-36: 12 cm
Strl 37-38: 15 cm
Strl 38-41: 18 cm
Strl 42-45: 20 cm



Sticka sedan 3 räta varv. På första varvet minskar du 4 maskor. Dvs 1 maska på varje sticka.


Häl

Nu ska du bara sticka på första och fjärde stickan. Sticka rätstickning på första stickan (detta räknas som ett varv), vänd sedan sockan så att du har avigsidan mot dig. Här börjar jag sticka i ljusgrått garn.

Nu ska du sticka slätstickning (vartannat varv avig och vartannat rät). I starten på varje varv lyfter du av den första maskan. Detta för att det ska bli lättare att forma foten sedan.

Strl 22-27: 12 varv
Strl 28-33: 14 varv
Strl 34-38: 16 varv
Strl 38-41: 18 varv
Strl 42-45: 20 varv

 

Vänd sedan rätsidan mot dig och sticka räta maskor (på samma sticka, nu använder du alltså inte den 5 te lösa stickan)

Strl 22-27: 10 st
Strl 28-36: 11 st
Strl 37-38: 12 st
Strl 38-41: 13 st
Strl 42-45: 14 st

Sticka sen 2 maskor tillsammans i bakre maskbågen och 1 rät maska.

Vänd arbetet, lyft över första maskan och sticka 5 aviga maskor. Sticka 2 maskor tillsammans och sen 1 avig maska.
Vänd arbetet, lyft över första maskan och sticka 6 räta maskor. Sticka 2 maskor tillsammans och sen 1 rät maska.
Vänd arbetet, lyft över första maskan och sticka 7 aviga maskor. Sticka 2 maskor tillsammans och sen 1 avig maska.
Fortsätt på detta vis och öka med 1 maska för varje varv tills maskorna är slut.
Nu har du format hälen och då ser den ut så här:






Nu är det dags att plocka upp maskor på kanterna av hälstycket. Använd de två stickorna som nu är lösa och plocka upp:

Strl 22-24 : 7 m
Strl 25-27 : 9 m
Strl 28-33 : 10 m
Strl 34-38 : 12 m
Strl 38-41 : 13 m
Strl 42-45 : 14 m

 

För att få en lös sticka att sticka med igen stickar du över hälften av maskorna på översta stickan till fjärde stickan och lyfter över andra hälften till första stickan.
Nu börjar jag sticka med mörkgrått igen.
Sticka 1 rätt varv.

Fot
Forma vristen genom minska antalet maskor till

Strl 22-27 : 32 m
Strl 28-36 : 36 m
Strl 37-38 : 40 m
Strl 38-41 : 44 m
Strl 42-45 : 48 m


Minskningen görs vartannat varv och då stickar du 2 maskor tillsammans i slutet på första stickan och 2 maskor tillsammans i början på fjärde stickan.
Sticka sedan slätstickning tills foten mäter

Strl 22-24 : 10 cm
Strl 25-27 : 12 cm
Strl 28-30 : 14 cm
Strl 31-33 : 16 cm
Strl 34-36 : 18 cm
Strl 37-38 : 20 cm
Strl 38-39 : 20 cm
Strl 40-41 : 21 cm
Strl 42-43 : 22 cm
Strl 44-45 : 23 cm
(kan ju vara bra att mäta på foten med så att man är säker på att den passar.)

Tån 

Nu är det dags att minska för tån. Här har jag bytt till ljusgrått garn.


Minskningsvarvet görs vartannat varv. På sticka 1 och 3 stickar du 2 maskor tillsammans och sen 1 rät, tills det återstår 3 maskor som du stickar som vanligt.
På sticka 2 och 4 stickar du 1 vanlig maska och sen 2 maskor tillsammans, resten av stickan stickar du som vanligt.
Minska tills det återstår 12 maskor.

 Trä tråden genom maskorna och fäst. Fäst sedan resterande trådar. Färdigt!




Glöm inte att du fortfarande kan tävla, t.o.m 9/1!



64 kommentarer:

  1. Vilken fin blogg du har och vilka jättebra beskrivningar! Jag tänkte försöka lära mig sticka någon dag och då ska jag ha det här i åtanke :-)

    SvaraRadera
  2. Åh, tack det samma säger jag till dig! Såg att du gjort att fint virknålsfodral, så nu får du göra ett till dina stickor med sen är det bara att sätta igång! /jojo

    SvaraRadera
  3. googlade på sticka sockar och kom in på din blogg och den hjälpte mig att knåpa ihop ett par :) Lätt och super bra beskrivning för en nybörjare som mig, så tack för det : )

    SvaraRadera
  4. Häl......7 aviga maskor. Sticka 2 maskor tillsammans och sen 1 AVIG maska. ....ska det väl va, eller? Hmmmm... en riktigt bra beskrivning dethär du fixat. Tack för den. Och fina bilder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm, nu var det ett tag sedan jag stickade strumpor, men jag har nog för mig att jag stickat rät. Men blir det bättre om man stickar avig?? Får provsticka igen. Dela gärna med dig av med ditt resultat! /Jojo

      Radera
    2. Hej igen! Du har såklart rätt! Har precis stickat ett par strumpor till efter beskrivningen och det ska ju precis som du skrev vara 1 avig maska. Ändrar genast! Hoppas dina strumpor blev fina ändå! /Jojo

      Radera
  5. Åhh vad jag blir inspirerad, har aldrig stickat sockor förut men blir mycket sugen att försöka. Det får nog bli att ge sig ner till stan och köpa garn :)

    SvaraRadera
  6. hur många nystan behöver man av raggsocksgarn av svarta fåret till ett par i 43 stl?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag skulle tippa på 4 nystan. När jag stickade strl 38 så gick det åt 3 garn ganska precis. /Jojo

      Radera
  7. Du har inte skrivit hur man ska göra när man ska plocka upp maskor till hälen :-( hjälp?

    SvaraRadera
  8. Hej, även jag har blivit inspirerad och precis startat upp ett par raggsockor. Ännu så länge håller jag på med skaftet, ska bli spännande hur jag ska klara av hälen ;-)
    /Susanne

    SvaraRadera
  9. Hej alla! och tack för alla fina kommentarer! Maria; Hur har det gått? Lyckades du klura ut det? Skulle såklart haft med det på bild också. Stickar jag fler strumpor ska jag se om jag kan fotografera det så att det blir tydligare. /Jojo

    SvaraRadera
  10. Hej! Vilken bra beskrivning! Nu har jag dock kört fast "Strl 42-45: 14 st" står det när man ska börja ta ihop hälen, vad betyder "st"? stycken? ska man sticka 14 stycken räta maskor? hur ska det gå till, jag har ju tråden i mitt emellan sticka 1 och 4 och har 12 maskor på vardera sticka efter 20 varv slätstickning. Skulle verkligen uppskatta om du kunde förklara :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag har missat din kommentar!! Så det här svaret kommer lite sent kanske?! Men jag tänkte ändå ge mig på ett försök att förklara. St betyder mycket riktigt stycken. Sticka först de 12 maskorna du har på sticka 1(Rätstickning). Vänd arbetet och sticka 14 aviga maskör. Sitcka på samma sticka. Det innebär att när du stickar den 13 de maskan så släpps den 5te stickan. Hoppas att detta var till hjälp om än lite sent! //jojo

      Radera
  11. Hej!
    Följer just nu din jättebra beskrivning på sockor.
    Men vad menar du med att lyfta av en maska i starten? Menar du att man minskar en maska då, dvs sticka av? Med vänlig hälsning, Kim

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Du ska lyfta maskan från den ena stickan till den andra. Alltså inte sticka den utan bara lyfta över den. Hoppas att det går bra! /Jojo

      Radera
  12. Tack och lov för din beskrivning på hur man stickar sockor nu ska jag börja sticka sockor till min dotter i väldans fart!

    SvaraRadera
  13. Toppenbra beskrivning, men mina sockor blir så stora... Får repa upp för andra gången. Jag vet att jag stickar lite löst, vad är bäst, att byta till stickor fyra eller gå ner i stlk?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Vilken storlek gör du? och var är det de blir stora? Men hmm ja, jag hade nog testat att gå ner en storlek. Jag har nyss gjort ett par i strl 38 och de blir lite stora, men jag tycker iofs att det är lite skönt. Men de får ju så klart inte bli för stora. Minskar du i stickstorlek är risken att de blir alldeles för täta och lite hårda, så det hade jag nog inte gjort. Hoppas det löser sig!! //Jojo

      Radera
    2. Jag hade stickat i en mindre stickstorlek. Stickar du så löst att de blir stora annars, borde inte den mindre stickstorleken göra dem hårda och oelastiska ändå. Annars måste du om vartannat följa beskrivningen både för din storlek och den mindre som du använder för en lagom stor socka. Exempel: För att sockan inte ska bli för bred, måste du använda beskrivningen för den mindre storleken när du läser hur många maskor som ska vara upplagda runt vristen respektive foten. För fotlängden däremot, där du inte ska räkna maskor och varv utan centimeter, måste du nog däremot följa beskrivningen till din egentliga storlek. Krångligt. Prova mindre stickor eller försök att sticka lite hårdare

      Radera
  14. Tycker du har lagt upp ett enkelt & bra sätt att sticka raggsockor på =) Jag har aldrig testat förräns nu & det går riktigt bra! Tack så jättemycke!

    SvaraRadera
  15. Hej! Tack för en bra beskrivning. jag har inte stickat sockor innan och tycker att det går fint.det är bara ett steg i beskrivningen som jag inte förstår.
    Du skriver "Vänd sedan rätsidan mot dig och sticka räta maskor (på samma sticka, nu använder du alltså inte den 5 te lösa stickan)" jag har precis stickat 18 varv slätstickning till hälen men nu sitter den på två stickor. ska jag nu bara använda fyra stickor? hur gör jag?
    jag är tacksam för hjälp!
    Elin

    SvaraRadera
  16. Hej!
    nybörjare på detta och fastnat här:
    "Vänd sedan rätsidan mot dig och sticka räta maskor (på samma sticka, nu använder du alltså inte den 5 te lösa stickan)"

    Strl 22-27: 10 st jag gör den storleken
    Stickar 10 räta och 2 maskor tillsammans i bakre och 1 rät maska.
    Får kvar 3 maskor på stickan vad gör med dom??

    Sticka sen 2 maskor tillsammans i bakre maskbågen och 1 rät maska.
    Får då kvar 3 maskor på stickan vad gör jag med dom??
    Sen förstod jag inte "öka med 1 maska till maskorna tar slut" Dom kan väl inte ta slut om jag ökar??

    Korkad nybörjare säkert.
    Therese

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag undrar faktiskt precis samma sak...

      Radera
    2. Hej Therese och Agnes!
      Nu ska vi se om jag kan svara på det här... Om man stickar strl 22-27 stickar du 10 räta maskor, sen stickar du 2 maskor tillsammans och 1 rät. Sen är det meningen att du ska ha maskor (3) när du vänder arbetet. Det är det som kommer att skapa själva formen på hälen.
      Sen med att öka menar jag att du vid första varvet stickar 5 aviga maskor, andra varvet 6 räta maskor, tredje varvet 7 aviga maskor, fjärde varvet "ökar" du då alltså till 8 räta maskör. Det innebär att du vänder arbetet med några maskor kvar på fjärde stickan.
      Åh, jag hoppas att det här varit till någon hjälp!! Det är ju så svårt att förklara med text bara!

      Lycka till! /Jojo

      Radera
  17. Jätte bra `mönster´ började sticka sockor de blev bra men hälen den for vi se om de blir någonting alls (:

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, jag hoppas att du lyckas!! /Jojo

      Radera
  18. Hej!
    Jag älskar din beskrivning, underlättar mycket för en nybörjare som jag! Jag har dock stött på ett problem vid hälen, där skriver du att man ska använda första och fjärde stickan.. Så vilken är första och vilken är fjärde? Sen en annan sak som förvirrade mig, på bilden direkt därefter är det bara tre stickor i dina strumpa... Så vad hände med den fjärde då? Jag hänger inte alls med haha.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Nu har du kanske löst det?! Jag har varit lite dålig på att titta in här! När jag skriver att du ska använda den första och fjärde stickan så menar jag den stickan som du började sticka på och den stickan som är bredvid. Vet man inte vilka det är så tar du bara två stickor bredvid varandra, det är faktiskt inte så jättenoga. Du stickar då bara på dessa två stickor och när man stickat ett varv så är ju en sticka lös. Därav bara tre stickor i arbetet. Lycka till! //jojo

      Radera
    2. Hej! Nja, jag lade arbetet på is ett tag hehe. Tack så mycket för förklaringen dock, nu är det bara att återuppta arbetet igen :D

      Radera
  19. Vilken tur för mina barn att jag kan sticka sockor, för min fru kan inte :)

    Fick lära mig konsten av min moder, men intresset eller behovet av att utnyttja kunskaperna har väl inte funnits, så de föll i glömska. Tyvärr så finns inte mamma hos oss längre, och jag hade ingen i närheten att fråga om råd då jag körde fast, men denna beskrivning var alldeles klockren. Inne på tredje paret nu, inte alls omanligt att sticka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tummen upp säger jag! //jojo

      Radera
  20. HEJ och ÅH vilken bra beskrivning! Bra med foton!
    Jag har några nystan Drops Big Fabel, är det likvärdigt med det du använder för mönstret? Ska jag använda stickor 5.5 då? Det står stickor 4.5-5 på nystanen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen! Jag styrde upp det :) Tack för en jättebra beskrivning verkligen! Det skulle vara hur bra som helst att göra en PDF av beskrivningen, registrera dig på ravelry.com så att fler kan ta del av mönstret, och länka och på det viset kan du följa hur många som använder det och hur resultaten ser ut :) Tips tips!

      Radera
    2. Hej Jennie! Jag såg din fina sockar! Kul att det lyckades och kul att du gillar beskrivningen. Jag ska absolut titta på det där med pdf, bra tips! Det är bara lite tid som saknas ;) //jojo

      Radera
  21. jag har oxå försökt prova mej framåt utan instruktioner men mina sockor har alltid blivit helt fel storlekar osv... Bestämde mig för att följa instruktionerna som kom med garnet men hälen blev bara jättekonstig helatiden, googlade sen och kom hit, följde dina instruktioner och det funkade! Tack för bra beskrivning!

    SvaraRadera
  22. Superbra beskrivning! :) Nu har jag precis stickat mitt första par och är riktigt nöjd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! Bra jobbat! //jojo

      Radera
  23. Hej! Tack för din fantastiska sida, snygga sockar!! Jag har stickat klart min första socka tack vare dig, och den blev finfin! (strl 41) Fastän jag gjorde en del fel. Jag förstår inte häldelen där det står "Sticka sen 2 maskor tillsammans i bakre maskbågen och 1 rät maska." Om man har sticka sitt sista räta varv, då börjar man ju på ett nytt varv sen. Då är det svårt att börja på bakre maskbåge? Vad betyder "bakre maskbågen". Om man stickar ihop de två sista maskorna på stickan så kan man inte sticka en rät efter? Jag förstår inte. Jag hoppas att du kan hjälpa mig. Tack på förhand!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Och sorry att det här svaret dröjde!! Men om det inte är försent så titta på den här filmen http://www.youtube.com/watch?v=tGUMpE5P9fI Där kan du se hur man gör när man stickar i bakre maskbågen. När du stickat ihop de 2 sista maskorna på stickan så är varvet klart och då ska du alltså inte sticka en rät efter (för då är ju maskorna slut).
      Lycka till och ge inte upp! Mina första strumpor blev inte heller särskilt fina:) //jojo

      Radera
  24. Hej! Toppensockar! Undrar hur du trär tråden genom de tolv maskorna när du har kommit till tån? (När sockarna är klara) Använder du en tjock nål? Har du trätt nålen för hand?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Jag använde en ryanål (en tjock nål) när jag sydde ihop maskorna. Drar du tråden genom alla maskorna så bildas det en liten ring som du syr ihop. //jojo

      Radera
  25. Väldigt fina raggsockor och blogg.

    Mvh

    www.strumplandet.se

    SvaraRadera
  26. Vilket bra ställe att lära sig sticka på...som jag har trälat o inte fattat men tack vare den här sidan så har jag gjort många varma o sköna sockar ...så tack så mycket....

    SvaraRadera
  27. var börjar du mäta foten är det när du byter garnfärg eller ,ska göra storlek 45

    SvaraRadera
  28. Härligt med människor som har projekt på gång, det finns ingenting tristare än att inte kunna aktivera sig eller att inte ha nånting att göra/Tummen upp för Dej säger /Farmor till 5

    SvaraRadera
  29. Hej!
    Bra bilder o bra beskrivning så nu ska det stickas sockor till jultomten......får se om dom blir godkända
    Tack för din beskrivning!

    SvaraRadera
  30. Mycket bra beskrivning så nu ska jag oxå börja sticka raggsockar..

    SvaraRadera
  31. Vad är en maskbåge? Förstod inte riktigt din beskrivning när jag skulle börja på hälen så jag sökte på youtube. Nu blev det väll kanske efter två olika beskrivningar men det visar sig när hälen blir klar och det funkade.

    SvaraRadera
  32. Tack så mycket för att du hjälper oss stick-nybörjare!!!
    Jag lyckades få ihop ett par lite aviga sockor förra vintern och ska nu ge mig på det igen!
    Tack!
    /Elin

    SvaraRadera
  33. Tack för en vädigt bra o tydlig blogg! �� har haft mycket nytta av den! Tack!�� Maritha

    SvaraRadera
  34. Tack så jätte mycket för en superbra beskrivning på hur man stickar sockor med häl,är nybörjare och fattade hur man skulle göra genom att följa din guidning.

    SvaraRadera
  35. Hej, förstod inte det med hälen. Ska man sticka tex 10 m och sedan flytta de stickade maskorna(3 sista) till ny sticka o sticka ihop igen o sedan rät? Om du förstår vad jag menar ^^. Annars förstod jag resterande :)kram!

    SvaraRadera
  36. härlig blogg och bra beskrivning. jag har också en liknande blogg där jag lägger ut pyssel jag gör. :)

    SvaraRadera
  37. Hej jag har en fråga. jag har Strl 37-38 och ska då göra 44 m delat på 4 stickor blir det 11 men hur går det då med 2 aviga och 2 räta, en blir ju över hur gör amn då?

    SvaraRadera
  38. Jag undrar om ihoptagningen på tån. Med sticka 1 & 3 ska det vara i början lr slutet lr ska man sticka hela stickan så?

    SvaraRadera
  39. Elles sont super ces chaussettes, mais peut on avoir la traduction en français des explications ? merci

    SvaraRadera
  40. je vous remercie pour cette aide jéspere avoire toujour laid dans ce travaille vraiment mercie

    SvaraRadera
  41. Hej, vilken bra beskrivning, har för första gången klarat att sticka hälen! Men nu har jag problem vid Bild 6, den som visar 5 strumpstickor. Hur ska jag kunna gå vidare, förstår inte texten under bilden. Kan du göra en ny textbeskrivning åt mig och utgå ifrån att den övre stickan är nr1? Eller har du något bättre förslag. Jag har verkligen fastnat här. Tack på förhand för din hjälp!

    SvaraRadera
  42. Hermosos calcetines.. gracias x compartir ideas ..Angelica de Argentina

    SvaraRadera
  43. Is this pattern available in English or available to be translated?

    SvaraRadera
  44. Har stickat 25-30 par strumpor efter denna beskrivning.Barn, barnbarn och andra "behövande" har fått dessa! Avkoppling framför tv:n, använt restgarner så det är en brokig samling av raggsockar.

    SvaraRadera