torsdag 15 december 2011

Sticka Lovikkavantar

Jag har länge tänkt att jag borde sticka mig ett par Lovikkavantar. Så fick jag ett så bra och pedagogiskt mönster av en vän som är syslöjdsfröken och i födelsedagspresent fick jag ett fint ljusgrått garn. Bara att börja sticka!
Och dela med sig så klart!

Mönster till lovikkavantar, damstorlek.
Det går åt 2 garnnystan och man stickar med stickor nr 5. (stickor är alltid billigt på loppis!)

1. Lägg upp 30 maskor
Fördela maskorna på fyra stickor. Sticka ett, 8 maskor, sticka två, 7 maskor, sticka tre, 8 maskor       och sticka fyra, 7 maskor.
2. Sticka ett varv med aviga maskor
3. Sticka 8 varv rätstickning.
 

Vänd stickningen ut och in så att du har avigsidan utåt.
Nu är mudden klar
 

Lägg ett markeringsgarn mellan sticka fyra och ett. Detta gör du för ett enklare hålla ordning när du stickat ett varv.
4. Sticka 22 varv rätstickning. (Vill du ha en längre vante sticka fler varv)

5. Sticka de 6 första maskorna på sticka ett med en bit av ett annat garn.
6. Lyft tillbaka maskorna på sticka ett.
7. Sticka rätstickning tills arbetet mäter 20 cm från där du vänt din stickning ut och in. (Har du långa fingrar kan du behöva stick lite längre.)

 

8. Minskningsvarv:
*På sticka ett stickar du 1 maska, lyfter över en maska till nästa sticka, stickar en till maska och drag den lyfta maskan över den nyss stickade. Resten av stickan stickar du som vanligt.
På sticka två stickar du alla maskor tills tre maskor återstår. Sticka två maskor                           tillsammans. Sticka sista maskan som vanligt.
På sticka tre stickar du 1 maska, lyfter över en maska till nästa sticka, stickar en till maska och drag den lyfta maskan över den nyss stickade. Resten av stickan stickar du som vanligt.
På sticka fyra stickar du alla maskor tills tre maskor återstår. Sticka två maskor tillsammans. Sticka sista maskan som vanligt.
9. Sticka ett vanligt varv.*
10. Upprepa *-* 4 gånger



11. Sticka maskorna  två maskor tillsammans på hela varvet. På sticka två och fyra blir en ensam maska sticka den som vanligt.
12. Klipp av tråden en bit från stickningen. Trä garnet genom alla maskorna. Dra till.

 

13. Tummen: Dra bort garnet i den andra färgen  (från punkt 5)
14. Fördela maskorna på tre stickor. 4 maskor på två stickor och en sticka med 5 maskor. På varje sida om maskorna som redan finns plockar du upp en extra maska.

 

15. Sticka slätstickning tills tummen mäter 4 ½ cm. (ev. längre om du har långa fingrar)
16. Sticka maskorna  två maskor tillsammans på hela varvet.
17. Klipp av tråden en bit från stickningen. Trä garnet genom alla maskorna. Dra till.

  
18. Fäst alla trådar.

Nu är höger vante klar.
Vänster vante stickar du efter samma mönster utom på punkt 5. Hålet för tummen. Här stickar du istället de 6 sista maskorna på den fjärde stickan i en annan färg.
Jag tror att jag ska brodera något på mudden med.


8 kommentarer:

  1. Hej! Jag skriver om något helt annat än detta (fina) inlägg, men jag hittar ingen kontakt uppgift till dig.
    Du har ju sytt en jättefin liten barnjacka. Jag blev helt kär i den och gick in på stof och stils hemsida, men mönstret finns inte kvar. Så nu undrar jag om du kan, mot betalning, rita av mönstret och skicka till mig?
    Mvh Johanna
    (min mailadress bad.johanna@gmail.com)

    SvaraRadera
  2. Hej och tack för ett mycket fint och lättfattat mönster för en som inte stickat vantar på 30 år. Nu åker jag och köper garn, men jag får nog söka efter broderi instruktioner till vantarna också. Tänk vad man glömmer! Men det finns där när man blir påmind.
    Irene

    SvaraRadera
  3. Tack för den fina beskrivningen:)

    SvaraRadera
  4. Hej och TACK för din superfina beskrivning på Lovikkavantar! Jag ska ge mej på att försöka sticka mina första par vantar med hjälp av den. Jag såg barnvantarna också :) Jättefin blogg !
    / nettan

    SvaraRadera
  5. Ja nu kan jag sticka färdigt tummen som fattas på den ena vanten min dotter påbörjade för många år sedan. Nu kommer hon bli glad - för dessa har hon glömt bort i skåpet när hon flyttade hemifrån. Tack!
    Sedan kommer jag att sticka raggsockorna som verkar vara svårt :) // Ewa

    SvaraRadera
  6. Tack för den tydliga och fina beskrivningen, även på den på sockor har jag använt, du borde ge ut en bok! :)
    Vänligen/Emma

    SvaraRadera
  7. hej!
    hjälp!
    gjorde steg 1 och 2! men sen vände jag arbetet så avigsidan utåt men hur blir det med stick-riktningen?? förstår inte det där med mudden, om jag fortsätter så blir det aldrig en till avig kant.... fattar inte :( älskar din beskriving av raggsockorna! snälla hjälp!

    SvaraRadera
  8. Hejsan, jag har gjort steg 1,2, 3. Altså: stickat 1 varv avigt, sen rätstickning 8 varv. Sen vände jag arbetet ut och in och fortsatte sticka 22 varv - men jag har bara 1 kant på mudden? det ska ju vara två kanter. Vad har jag missat? Hur får man två kanter?

    SvaraRadera