måndag 14 november 2011

Lappa barnjeans

Den här helgen har symaskinen gått varm här hemma. För ett tag sedan fick vi ärva en påse med kläder av kusinen och i den påsen låg det en hel hög med jeans, med hål på knäna (från en förskoleunge till en annan). Så i helgen samlade jag ihop alla jeans i hemmet som behövde lagas och lappade dem.

Det kan ju vara lite klurigt att lappa barnjeans eftersom att de oftast är så små och smala så att de inte går in i symaskinen. Så därför tänkte jag dela med mig av mina knep.

Sprätta upp ett hål på jeansen på yttersidan. Sprätta inte hela vägen ner eller upp utan gör bara hålet så stort så att du får in byxorna i din maskin.

 Sen nålar du fast en jeanslapp på insidan av byxan

 Sy sedan med sicksacksöm fram och tillbaka över hålet och en bra bit runt om där jeansen oftast är väldigt tunna. När jeansen är ljusa och fransarna är vita är det snyggt att sy med vit tråd.

Så ser det ut så här när du är färdig.

 Vänd sen byxan ut och in och sy igen hålet du sprättade upp. Jag har ingen overlock, så om sömmen jag sprättat upp varit overlockad har jag bara sytt med sicksack över kanten igen.
 Nu ligger det 8 par lappade jeans på skrivbordet färdiga att användas!


3 kommentarer:

  1. Tack, vilket bra tips! Jag tycker det är så svårt att få till snygga lagningar. Nu kommer kanske min trasiga-jeans-hög att krympa. :))

    SvaraRadera
  2. Ja, det är värt ett försök i alla fall : ) Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Kolla också www.swedpatch.se

    snygga lappar som man inte behöver sy, de är också så snygga att ett par tråkiga jeans kan bli riktigt tuffa!

    SvaraRadera